Как поставянето на обекти в категории влияе на възприятието ни за техните характеристики

В книгата „Подсъзнателното“ на Ленард Млодинов (стр. 189) прочетох за един интересен психологически експеримент, който доказва, че поставянето на обекти в категории променя възприятието ни за техните характеристики.

В експеримента става въпрос за линии. Представете си – поставянето на някакви си прости линии в категория променя преценката ни за тяхната дължина. Участниците в експеримента оценявали линиите от всяка група като по-близки по дължина помежду си, отколкото били те в действителност, а разликата в дължината между двете групи – като по-голяма, отколкото била всъщност.

Щом поставянето на някакви си прости линии в категории променя възприятието ни за тяхната дължина, представете си какво значи това за възприятието ни на по-сложни неща, свързани с по-сложни обекти.

Обработката на „суровите данни“ от сетивата ни става по начин, който не се контролира от съзнателното мислене (става подсъзнателно).

Когато правите преценка за някакви обекти, които възприемате принадлежащи към някоя категория, имайте предвид, че вашата преценка вероятно не е правилна. И тъй като практически всички обекти ги слагаме в някаква категория, това значи, че преценката ни винаги е неточна (би била по-малко неточна, ако ползваме система 2 повече).

The investigation is concerned with the effects on judgement of some relations between the manner in which stimuli of a series are classified and the magnitudes of the stimuli. It is shown that when the classification stands in a direct and predictable relation to a physical scale, the stimuli belonging to different classes are judged as farther apart on that scale than in an unclassified series. A classification which is not coherently related to the physical scale does not affect judgement in this manner. There is also evidence in the results that, as a function of past experience with the classification, an increase occurs in the apparent differences between stimuli belonging to different classes, and in the apparent similarity of stimuli belonging to the same class. The relevance of these findings to the general problem of stereotyping is discussed.

Tajfel, Henri, and Alan L. Wilkes. "Classification and quantitative judgement." British Journal of Psychology 54.2 (1963): 101-114.

Пълния текст: PDF, HTML (иска регистрация).

Хората са склонни да виждат „другите“ като нямащи индивидуалност

Коментари

Популярни статии

Търся си приятелка

За вредата от озонаторите и йонизаторите на въздух

За вредата от позитивното мислене (положителното мислене) - какво мислят истинските психолози по въпроса

Как да решим проблема с обувките лесно – просто си купете с няколко номера по-големи обувки и сложете един или повече слоя допълнителни стелки

Снимане на публични и обществени места - правни аспекти

Експериментът на Радой Ралин с баничките и комунизма

Блогът на Григор Гачев

Блогът на Майя Маркова

Блогът на Петър Стойков

Блогът на Begem0t

Блогът на Димитър Кръстев

Книголандия

Блогът на Александър Бизарски (Sparx)

Блог за книги

Блогът на chitanka.info

Блогът за икономика

Институт за пазарна икономика

Блог на Институт за радикален капитализъм "Атлас"

Пещерата на неандерталеца

Още блогове

Всички публикации в блога (цъкни тук за да се отвори архива)

Показване на още