Трябва ви уеб хостинг? Разгледайте предложенията на ICDSoft.

Web hosting from ICDSoft.

Това не е платена реклама. Безплатна е. Макак така безплатна? Защо?

Харесвам собственика на тази фирма, той ползва част от печалбата ѝ за редица благотворителни инициативи.

По-лоша частна пощенска услуга от Български пощи? Запознайте се с услугата „пощенско писмо“ на Еконт

Допълнение: статията е допълнена след като получих обратна връзка от служители на Еконт. Получих и интересни и полезни коментари от мажоритарния акционер на Еконт, силно препоръчвам да ги прочетете. Някои от първоначалните ми изводи се оказаха грешни. Надявам се, че ще ползват информацията, която им предоставих за да подобрят услугите си.

Наложи ми се да пращам пощенско писмо по Еконт. Преди години бях пращал пощенско писмо чрез Български пощи и съм запознат с протокола (картинката е от сайта на Български пощи):

Опитах да подготвя писмото за изпращане през сайта на Еконт. Обаче в менюто липсваше опция за обикновено пощенско писмо, имаше само за препоръчано (което е по-скъпо). Реших да пробвам как работи, зададох, че искам да изпратя писмото от офис на Еконт и то да бъде доставено до друг офис на Еконт. Обаче излиза съобщение за грешка, че не може адресът на подателя да бъде празен.

Само че от моя гледна точка аз съм задал адрес - този на офиса на Еконт, от който ще пращам писмото. Не стига, че сам си набивам данните в компютъра и плащам повече (защото онлайн мога да подготвя за изпращане само препоръчано писмо), ами и ме карат да набивам още данни. Няма да стане, отказах се да пращам препоръчано писмо, ще пращам обикновено.

Отварям сайта на Еконт, намирам страницата „Пощенски услуги“ и очаквам там да има инструкции за това как се праща обикновено писмо. Все пак частна фирма е, би трябвало да предлагат по-добра услуга от Български пощи.

Информацията на тази страница е малко. Общо взето пишат колко струва и какви са ограниченията за размера на плика.

Пощенските писма се поставят в плик с максимални размери до 260 х 360 мм, дебелина до 20 мм и тегло до 2 кг.

Условия за прием и предаване

  • пощенски писма - от и до пощенска кутия или офис на Еконт или Еконтомат*
  • препоръчани пощенски писма - от и до офис на Еконт или лично на адреса на клиента
  • пощенски пратки - от и до офис на Еконт или Еконтомат

Предположих, че от Еконт ползват някакъв подобрен протокол за пращане на писма, но за обратна съвместимост с консервативни клиенти поддържат и пращане на писма по протокола, ползван от Български пощи. Рових из сайта им и успях да намеря един документ, в който инструктират служителите си как да приемат писма.

От този документ си направих извода, че поддържат класическия проткол за пращане на писма. Представих си как отивам с плика в офиса на Еконт, там ми продават марка, лепя я на писмото и го пускам в синята кутия, която изглежда като на картинката:

За да си спестя ръчното писане създадох нов текстов файл с LibreOffice, настроих страницата да бъде Landscape C5 Envelope (имах такъв плик), сложих две текстови кутии на разстояние 15 мм от ръбовете, попълних ги и пуснах файла за печат, молейки се на Летящото спагетено чудовище принтерът да не сдъвче много плика. Молитвите ми се оказаха успешни, пликът беше съвсем леко сдъвкан, успешно изплют (без нужда от дърпане) и принтерът не се счупи.

Пред офиса на Еконт има опашчица. Отвътре служител обясняваше на недоволните клиенти, че има срив в системата. Питах дали за да ми продадат една марка се налага системата да работи. Налага се.

След няколко минути се върнах и зачаках на опашката. За мой късмет не бяха идвали повече хора.

Дойде моят ред, казах на служителя, че искам да пратя писмо и му го подадох за да набие данните в компютъра. Поиска ми лична карта, показах му я.

След известно набиване на данни служителят ми съобщи някаква абсурдна сума за плащане. Уведомих го, че съм проверил предварително и цената на тази услуга е 1,80 лв. Оказа се, че не е разбрал, че пращам пощенско писмо.

След още набиване на данни се оказа, че въвежда данни за препоръчано писмо. Не можа да се оправи с програмата и ме прехвърли на друг служител, който ме пита дали вече съм си показал личната карта.

Попитах как точно ще ми видят личната карта ако само си купя пощенската марка от тях и сам я залепя и пусна писмото в кутията (онази синята, показана в инструкциите за служители във файла, който цитирах по-горе).

Отговорът беше шокиращ. Онези сините кутии стоят за украса. На практика няма как да ми продадат марка, да я залепя на мой плик и да пусна писмото в кутията.

След като служителят наби данните за подател и получател в системата и ме пита за трите имена на подателя (бях написал само име и фамилия на писмото) си помислих, че това е всичко и остава само да платя.

Обаче се оказа не съвсем така. Няма как писмото да бъде изпратено в моя плик. Въпреки, че отговаря на условията, посочени на сайта („максимални размери до 260 х 360 мм, дебелина до 20 мм и тегло до 2 кг“ и адресиране според протокола – с 15 мм отстояние между правоъгълниците с адресите и краищата).

Шок и ужас – служителят сложи моя плик във фирмен плик на Еконт и ми го даде за да си напиша с химикалка данните на подателя и получателя. Значи целия труд по печатането на данните за подател и получател е бил напразно. Никъде на сайта няма предупреждение, че не се приемат писма в пликове на клиента и трябва писмото да се сложи в плик на Еконт, който се попълва ръчно на място от подателя. Даже напротив, има подвеждащи стари инструкции (в цитирания по-горе PDF документ).

С такова чудо не бях се сблъсквал в Български пощи.

Добре, че се сетих да поискам телефонния номер на получателя на писмото за всеки случай (ако дойде някой друг със същото име и фамилия да пита дали има писма за него). Оказа се, че е важно и той да е написан на плика и въведен в системата.

В крайна сметка си платих 1,80 лв и ми дадоха касов бон. Писмото е изпратено успешно.

При регистрацията забелязах проблем със сигурността – паролата се праща без шифриране (http вместо https). Писах им за проблема, отговориха ми – „Колегите ни информират, че при тях се зарежда с https протокол.“. Не, не се зарежда с https.

Обясних им още един път къде да гледат. Не стига, че паролата се праща без шифриране, ами и страницата им за въвеждане на паролата не се отваря коректно след като променя адреса от http на https (защото модерните браузъри отказват да зареждат скриптове и стилове когато страницата е https, а външните скриптове и стилове са http).

Общо времето от първото посещение (когато разбрах, че системата им се е сринала) до момента, в който излязох с касов бон, беше около 40 минути. Не съм засичал колко време мина от момента когато подадох писмото на служителя за да набие данните в компютъра до момента, в който излязох от офиса. Но беше отчайващо бавно. Дори и да не беше забавянето по вина на първия служител, вършенето на една и съща работа два пъти (един път се набиват данните за подател и получател в компютъра и втори път се пишат същите данни ръчно с химикалка на фирмения плик) излишно забави целия процес.

И не само се върши двойна работа в офиса, но и благодарение на липсата на ясни и незаблуждаващи инструкции на сайта доведе до това, че си губих времето да търся къде съм забутал запасите от пощенски пликове, да измервам плика с линийка и да преобразувам сантиметрите в инчове (за да намеря подходящия размер от списъка в LibreOffice - оказа се C5 Envelope), да форматирам адресите на подателя и получателя по стандарт и т.н.

Извод: липса на актуална важна информация за услугата „пощенско писмо“ на сайта (има подвеждаща информация), сините кутии стоят за украса, липса на възможност за подготовка на обикновено пощенско писмо онлайн, не е възможно клиентът да надпише плика у дома машинно (защото не може да ползва свой плик), налага се вършене на двойна работа (въвеждане на данните в компютъра от служител и ръчно надписване на плика на място в офиса – не става да се разпечатат етикети с адресите и да се залепят).

В началото когато пуснаха тази услуга може би е била добра и удобна, но сега след „подобренията“ (може би заради промени в законодателството?) – не е.  

Допълнение

Mажоритарният акционер на Еконт Николай Събев ми благодари с коментар във Фейсбук и ми даде ценен съвет:

Копирам текста за да се индексира от търсачките и за да може желаещите да го цитират точно:

Валентин Стойков не си изкарвайте с писане доходите. Ще ви е тежко.
Изводите са ясни. Благодаря много . Но изнесенито не е вярно а компилация от грешно интерпретирани факти от изгонен от системата неинтелигент.

На следващия ден след като публикувах статията и им пратих копие получих отговор от Еконт:

Здравейте, г-н Стойков,

Може да използвате Ваш плик, който да надпишете. Необходимо е да си закупите марка.

През е-Еконт може да подготвите електронно само препоръчано писмо.

Информацията отново http протокола е подадена към отговорен екип във вчерашния ден.

С уважение,

Йоанна Станчева

Консултант

Клиентски център Еконт

Възможно е служителят в офиса на Еконт, където съм бил да ме е подвел, че не може. Нямам друго обяснение защо се получава тази разлика в мненията.

Елица Стоянова, служител на Еконт, написа коментар във Фейсбук:

Обикновените пощенски писма не се подготвят онлайн, а физически. Купувате си от офис на Еконт марки, колеги могат да ви предоставят пликове. Кога използвате марките е ваше решение и не изисква приема на писмото срещу подпис. Надписвате плика с пълни данни на подател и получател - самото писмо ви води каква информация е нужно да бъде попълнена.

Препоръчаните пощенски писма могат да се подготвят онлайн в профила в е-еконт и системата. При приема им в офис на Еконт ще дължите сумата за препоръката и за транспорта на писмото. Елица Стоянова

Зададох уточняващи въпроси:

- Трябва ли да пиша на ръка адресите или може да си разпечатам и да залепя етикет с тиксо?

- Плаща ли се за тези пликове или мога да взема плик за всяка марка, която купувам?

- После мога ли да пусна писмото в кутията или трябва да чакам на опашка, където да си покажа личната карта?

- Лична карта показва ли се когато купувам марките и ми дават плика?

Когато пращах обикновеното писмо ми поискаха лична карта.

В офиса, където бях ми казаха да не ползвам кутията и че ако пусна нещо в нея после трябва да идвам да купувам марка и да показвам лична карта. И може да стои писмото дълго време в кутията преди това. Това така ли е или са ме подвели?

Получих отговор:

Здравейте,

- адресите се пишат на ръка, но има форми в Уърд, които могат да са ви полезни

- може да ви бъде предоставен пощенски плик - на този етап не се заплащат

- можете да пуснете писмото в кутията или просто да влезете в офиса и да подадете плика/пликовете на служител.

- идентификация не е необходима за получаване на пликове или закупуване на марки

Пощенските кутии се проверяват ежедневно и обслужват 30 минути преди края на работното време на офиса.

Дано съм била полезна :) Елица Стоянова

Според мен би било добре да добавят в онлайн системата си възможност клиентът да попълва данните за писмото си сам, а в офиса на Еконт само да дойде за да остави писмото. (Тази функция в момента не е достъпна за обикновените пощенски писма, само за препоръчаните.)

Разбрах, че правят нова система „My Econt“, която да замени старата „e-Econt“. Надявам се в новата система да я има тази функция. За да не се налага клиентът да виси в офиса на Еконт, където служител да набива данните за писмото.

Върнете се по-късно за да разберете дали има някакви новини по темата.

Коментари

Финансовите услуги и червената лента

Да спрем банковия и картовия лобизъм

Знаеш ли какви промени в законите ти готвят? Готов ли си да се подчиняваш на господарите си?

Ново! От 2023 година! Нашите законотворци (които изобщо не взимат пари за писане на закони) пак пишат промени в закон по много подозрителен начин. Промените са "скрити" в края на проект за закон, в заглавието на който се твърди, че ще се изменя ДОПК. Обаче се оказва, че това не е съвсем така - променят се и други закони...

Опитват да вкарат промени, които само до преди месеци не успяха! Дали този път ще успеят да гласуват в интерес на тесен кръг лица?

Демокрацията работи само ако гражданите се интересуват какви закони смятат да се гласуват в Народното събрание. Също така, за да работи демокрацията, се налага и народните представители да са наясно с това, което гласуват.

Да спрем банковия лобизъм!

Популярни статии

Проблемът с амплитудно модулираната светлина и ползването на широчинно-импулсна модулация за регулиране на яркостта на светлинни източници

За вредата от озонаторите и йонизаторите на въздух

Снимане на публични и обществени места - правни аспекти

Работи ли стратегията за избягване на данъка върху дивидентите, изплатени от публично търгувани компании, чрез продажба и последваща покупка на акциите?

Политиците пак заговориха, че щели да създават работни места

Ремонт на печка духалка (ремонтирана преди това неправилно от неизвестен майстор)

Данък върху финансовите транзакции

Проблемът със ширината на обувките - носенето на нормални обувки води до деформиране на ходилото и бунион

Блогове

Още, още блогове

Още блогове

Всички публикации в блога (цъкни тук за да се отвори архива)

Показване на още