Как да се противодейства на религиозните психически вируси
Ако наистина искате да направите нещо срещу религиозните меми – учете меметика. Защото проблемът е меметичен. На религиозните меми може да се противодейства само с други меми (ваксеми: меми, които създават устойчивост към един или повече меми, позволявайки гостоприемника да бъде излаган без риск от заразяване).
Писах по темата за мемите в тази статия: Съществуват ли наистина мемите? Истински „неща“ ли са или измишльотина на шарлатани (подобно на чакрите, аурите и рептилите, дегизирани с човешка кожа)? Лоши ли са психическите вируси?
Има надежда, че децата на заразените с религиозни меми няма да са заразени с такива. Ето защо.
Четох наскоро „Повратната точка“ и там пишеше за пушенето. Това дали родителите пушат няма особено голямо влияние върху това дали и детето ще пуши. Огромно влияние върху решението за пушене влияят връстниците на детето, тоест неговата среда (но не семейната, а тази на техните връстници). Проблемът е, че децата, както и възрастните хора, не мислят логично и рационално (твърде често ползват „система 1“). Те са податливи на натиск от околните (peer pressure) и особено са податливи на заразяване с меми, които се възпроизвеждат от тези, които намират за "готини" – алфа мъжкарите от тяхната среда ("готините батковци") и "готините каки".
(Ако се чудите защо ви пиша за пушенето: пушенето е мем също както и религиите. Щом заразяването на децата с мема пушене зависи слабо от това дали родителите им са заразени с този мем, значи има надежда за това някои от децата на вярващи родители да не се заразят с мемите на родителите си. Обаче това значи и че децата на нерелигиозни родители има вероятност да се заразят с религиозни меми...)
Това се ползва и от продуктовото позициониране във филмите – за пример гледайте клиповете на „Не така, брат!“ – обърнете внимание как „готиният“ брат, с ужасните обици-дупки на ушите, пие Кока-кола и яде вафли от известна марка. Да обяснявам ли защо го прави това?
Не съм сигурен дали това е наистина реклама или пародия на реклама, или и двете (взели са пари от рекламодателите и са направили пародия на продуктово позициониране), защото е направено изключително натрапчиво – на едно място "готиният брат" иска от някого да го снима как пие Кока-кола – казва, че било за един кастинг за реклама...
Така че, ако атеизмът се позиционира като нещо "готино", като нещо, което "готините алфа батковци" и "яките какички" практикуват, може да бъде заразителен. Да носиш бурка не е яко (но може да стане, ако ти го забраняват!). Както и да ходиш на църква и да се държиш богоугодно. Трябва само да се убедят „готините“, че е готино да си атеист.
Та идеята на тази цяла книга е, че с малко въздействие може да постигнеш много.
Когато искаш да управляваш някаква сложна нелинейна динамична система ти не действаш грубо, а умно – побутваш малко тук и там, така че малките въздействия да се усилят от самата система.
Тоест за противодействие на религиозните меми е твърде наивно да се ползват разумни аргументи (не че е зле да ги има, но не бива да се разчита основно на тях). Изключително важно е да се ползват системните грешки в човешкото мислене – т. нар. когнитивни деформации (biases).
Забележителното в книгата „Повратната точка“ е това, че авторът никъде не употреби думата „меми“. Абсолютно никъде! Написал е книга за мемите, а думата „мем“ я няма никаква.
"Забележителното в книгата „Повратната точка“ е това, че авторът никъде не употреби думата „меми“."
ОтговорИзтриванеМного хора не са чели Докинс.
Ако авторът ги засипе с непознати термини, има опасност да ги отблъсне. Даже и да обясни значението на думата. Предполагам, за това не е използвал понятието "мем".