Трябва ви уеб хостинг? Разгледайте предложенията на ICDSoft.

Web hosting from ICDSoft.

Това не е платена реклама. Безплатна е. Макак така безплатна? Защо?

Харесвам собственика на тази фирма, той ползва част от печалбата ѝ за редица благотворителни инициативи.

Как да се противодейства на религиозните психически вируси

Ако наистина искате да направите нещо срещу религиозните меми – учете меметика. Защото проблемът е меметичен. На религиозните меми може да се противодейства само с други меми (ваксеми: меми, които създават устойчивост към един или повече меми, позволявайки гостоприемника да бъде излаган без риск от заразяване).

Писах по темата за мемите в тази статия: Съществуват ли наистина мемите? Истински „неща“ ли са или измишльотина на шарлатани (подобно на чакрите, аурите и рептилите, дегизирани с човешка кожа)? Лоши ли са психическите вируси?

Има надежда, че децата на заразените с религиозни меми няма да са заразени с такива. Ето защо.

Четох наскоро „Повратната точка“ и там пишеше за пушенето. Това дали родителите пушат няма особено голямо влияние върху това дали и детето ще пуши. Огромно влияние върху решението за пушене влияят връстниците на детето, тоест неговата среда (но не семейната, а тази на техните връстници). Проблемът е, че децата, както и възрастните хора, не мислят логично и рационално (твърде често ползват „система 1“). Те са податливи на натиск от околните (peer pressure) и особено са податливи на заразяване с меми, които се възпроизвеждат от тези, които намират за "готини" – алфа мъжкарите от тяхната среда ("готините батковци") и "готините каки".

(Ако се чудите защо ви пиша за пушенето: пушенето е мем също както и религиите. Щом заразяването на децата с мема пушене зависи слабо от това дали родителите им са заразени с този мем, значи има надежда за това някои от децата на вярващи родители да не се заразят с мемите на родителите си. Обаче това значи и че децата на нерелигиозни родители има вероятност да се заразят с религиозни меми...)

Това се ползва и от продуктовото позициониране във филмите – за пример гледайте клиповете на „Не така, брат!“ – обърнете внимание как „готиният“ брат, с ужасните обици-дупки на ушите, пие Кока-кола и яде вафли от известна марка. Да обяснявам ли защо го прави това?

Не съм сигурен дали това е наистина реклама или пародия на реклама, или и двете (взели са пари от рекламодателите и са направили пародия на продуктово позициониране), защото е направено изключително натрапчиво – на едно място "готиният брат" иска от някого да го снима как пие Кока-кола – казва, че било за един кастинг за реклама...

Така че, ако атеизмът се позиционира като нещо "готино", като нещо, което "готините алфа батковци" и "яките какички" практикуват, може да бъде заразителен. Да носиш бурка не е яко (но може да стане, ако ти го забраняват!). Както и да ходиш на църква и да се държиш богоугодно. Трябва само да се убедят „готините“, че е готино да си атеист.

Та идеята на тази цяла книга е, че с малко въздействие може да постигнеш много.

Когато искаш да управляваш някаква сложна нелинейна динамична система ти не действаш грубо, а умно – побутваш малко тук и там, така че малките въздействия да се усилят от самата система.

Тоест за противодействие на религиозните меми е твърде наивно да се ползват разумни аргументи (не че е зле да ги има, но не бива да се разчита основно на тях). Изключително важно е да се ползват системните грешки в човешкото мислене – т. нар. когнитивни деформации (biases).

Не просто несъвършен, а дефектен (разни мисли за естествения подбор, мемите и моята теория за интелигентността).

Забележителното в книгата „Повратната точка“ е това, че авторът никъде не употреби думата „меми“. Абсолютно никъде! Написал е книга за мемите, а думата „мем“ я няма никаква.

Коментари

  1. "Забележителното в книгата „Повратната точка“ е това, че авторът никъде не употреби думата „меми“."

    Много хора не са чели Докинс.
    Ако авторът ги засипе с непознати термини, има опасност да ги отблъсне. Даже и да обясни значението на думата. Предполагам, за това не е използвал понятието "мем".

    ОтговорИзтриване

Публикуване на коментар

Финансовите услуги и червената лента

Да спрем банковия и картовия лобизъм

Знаеш ли какви промени в законите ти готвят? Готов ли си да се подчиняваш на господарите си?

Ново! От 2023 година! Нашите законотворци (които изобщо не взимат пари за писане на закони) пак пишат промени в закон по много подозрителен начин. Промените са "скрити" в края на проект за закон, в заглавието на който се твърди, че ще се изменя ДОПК. Обаче се оказва, че това не е съвсем така - променят се и други закони...

Опитват да вкарат промени, които само до преди месеци не успяха! Дали този път ще успеят да гласуват в интерес на тесен кръг лица?

Демокрацията работи само ако гражданите се интересуват какви закони смятат да се гласуват в Народното събрание. Също така, за да работи демокрацията, се налага и народните представители да са наясно с това, което гласуват.

Да спрем банковия лобизъм!

Популярни статии

За вредата от озонаторите и йонизаторите на въздух

По-лоша частна пощенска услуга от Български пощи? Запознайте се с услугата „пощенско писмо“ на Еконт

Снимане на публични и обществени места - правни аспекти

Ремонт на печка духалка (ремонтирана преди това неправилно от неизвестен майстор)

Работи ли стратегията за избягване на данъка върху дивидентите, изплатени от публично търгувани компании, чрез продажба и последваща покупка на акциите?

Илюзията за умения (illusion of skill) - професионалните мениджъри на фондове се затрудняват да бият по доходност индексните фондове, освен по случайност

Търся си приятелка

Проблемът със ширината на обувките - носенето на нормални обувки води до деформиране на ходилото и бунион

Блогове

Още, още блогове

Още блогове

Всички публикации в блога (цъкни тук за да се отвори архива)

Показване на още