Проблемът с паркирането в българските градове
Хората трябва да свикнат с мисълта, че паркирането ще става не на 5 метра от входа, а на по-голямо разстояние (може и в другия край на града).
Защото няма място за паркинги – строят се сгради в междублоковото пространство. И се строят високи сгради на мястото, където е имало ниски (и липсва място за паркиране).
Не се строят паркинги в жилищните квартали, защото хората са бедни и нямат пари, с които да гласуват за строеж на паркинги. Когато купуват жилище гледат да е възможно най-евтиното. Строителите продават жилищата без паркинг включен в цената за да са конкурентни. Отделно продават гаражите и паркоместата. Обикновено дълго време след като са продали жилищата продължават да продават паркоместата и гаражите. Защото няма кой да купува.
Затова и не строят много паркоместа и гаражи близо до жилищата. Стига се до абсурди – има празно (и защитено против паркиране с онези приспособления с катинарите) място за паркиране, но никой не го ползва (защото никой не е платил за да го ползва), а вместо това наблизо автомобили са паркирали по тротоара.
Който иска да пътува със собствен автомобил ще трябва да го паркира на паркинг в периферията на града и да пътува до паркинга с градския транспорт (тролей, автобус, метро, трамвай).
Който смята това за неудобно - ще се налага да ползва такси за пътуване до места, където не отива градския транспорт. Или кола под наем, която се взима от паркинг в покрайнините на града (или ти я карат на място, ако си готов да платиш повече за това).
Начин да се направи такъв паркинг достъпен и евтин е да се построи на евтин терен (в покрайнините на града) и да се контролира ползването му чрез системи с изкуствен интелект – разпознават се клиентите по номера на автомобила и се плаща на база време на престой. Няма смисъл да има портиер, който да дава карти. Ако се направи общински и безплатен ще се злоупотребява.
Градовете с липса на места за паркиране не са съвместими с личните автомобили.
Който желае да ползва личен автомобил и да му е удобно следва да се премести да живее там, където може да си позволи да си купи паркомясто, гараж или може да плаща за паркинг.
Не вярвам в социалистическото решение - държавата да даде паркинги според потребностите, а да вземе пари за построяването им според възможностите (на данъкоплатците да плащат данъци).
Затова – който иска да има автомобил – да си купи паркомясто/гараж. Ако няма пари – да си паркира автомобила някъде извън града и да пътува до паркинга с градския транспорт. Или да продаде автомобила и да пътува по друг начин.
Автомобилите са главно за по-богатите от работещите бедни, които да ходят на работа с тях. По-бедните от работещите бедни следва да ходят пеш на работа или с градския транспорт. Може и с велосипед.
Не е задължително да имате кола, ако няма къде да паркирате. Може да ползвате таксита или градски транспорт.
Идеята на платеното паркиране е да откаже хората да ползват собствен автомобил. И това действа. Малкото места за паркиране имат същия ефект.
Поне в развитите градове е така. Имат и данъчета ако случайно минаваш през центъра когато е натоварено. Така си решават проблема с многото коли - само най-платежоспособните имат кола и я карат.
Имах наблизо място за паркиране, обаче от общината го махнаха за да го направят зелена площ. С това не решават проблемите с паркирането, а ги задълбочават.
Идеята е да има проблеми с паркирането, не да няма. Защото целта е да има по-малко автомобили.
Само тези, които имат най-голяма възможност да плащат за автомобили да останат в града.
За по-бедните хора (такива с по-малко доходи, за които автомобилът би спестил пари от таксита и градски транспорт, ако допуснем, че разходите за паркинг и глоби за паркиране са нула) - има градове за по-бедни. Където няма проблем с паркирането.
Идеята на богатите градове е там да живеят предимно хора с високи доходи, останалите се изгонват по естествен начин (не могат да си плащат за транспорта, за наема и т.н.).
Варна и София започват да се превръщат в градове за богатите, особено централните им части. Подобно на Москва, New York и London.
Когато има по-малко автомобили в града - негативните ефекти от автомобилите са по-малко.
Затова в някои градове има планове за намаляване на автомобилите.
15 major cities around the world that are starting to ban cars
(Снимка - Pixabay:1284508.)
Коментари
Публикуване на коментар