Когато се разхождате из Варна внимавайте за стърчащи проводници под напрежение
След катастрофи и вандализъм от Община Варна не възстановяват своевременно потрошените кутии за улично осветление и ограждения.
На 7 февруари 2021 г. изпратих сигнал за кутия без капак и за счупена кутия със стърчащи проводници (електронен номер на сигнала 134509, деловоден номер СИГ20004633ВН_001ВН).
Днес (12 февруари 2021 г.) установих, че стърчащите проводници продължават да не са обезопасени. Тъй като беше тъмно и уличното осветление работеше реших да проверя дали има напрежение на проводниците. Оказа се, че има напрежение (фазоуказателят светна и на трите фази).
(Не погледнах дали кутията до спирката продължава да е без капак, но няма да се учудя ако капакът продължава да липсва.)
Подадох сигнал, че на предишния сигнал не е реагирано (електронен номер на сигнала: 100972, деловоден номер: СИГ20004633ВН_002ВН).
На мястото със стърчащите проводници е имало стълб някога:.
Следващата снимка е от октомври 2020 година. Няма да се изнанадам, ако гайката продължава да липсва (продължаваше да липсва след като минах от там следващия път). (Някой хулиган я е развил или изобщо не са я поставили при монтажа.)
Скоро не съм минавал покрай това място, не знам дали са го оправили (снимката е от октомври 2020):
Кутии "легнали" на земята, липсват стълбовете
На 24 февруари подадох сигнал за тези кутии (тогава не си носех фотоапарата, обаче си носих фазомера, който показа наличие на напрежение).
На 8 март ги снимах за да подам сигнал за това, че не са реагирали на предния сигнал и да им покажа снимки.
Може да разгледате района на Google Maps Street View.
Ето какво им писах на 24 февруари:
До тротоара в тревната площ липсват стълбове за осветление. Кутиите от стълбовете се намират на земята и са под напрежение. Тъй като кутиите не са затворени (имат голям отвор там, където влизат кабелите) и са направени от материал, който не е токопроводим (няма как да бъде заземен корпусът им) те представляват опасност.
Възможно е при намокряне да се създаде крачно напрежение и човек или животно да пострада от токов удар.
[Успешно изпратена информация. Вашият електронен номер на сигнала е:285332. Деловоден номер:СИГ21000880ВН ]
Същите кутии в близък план:
На 8 март след втория опит успях да подам сигнал (електронен номер: 054046):
Прилагам снимки към сигнал с деловоден номер:СИГ21000880ВН (електронен номер 285332), подаден на 24 февруари 2021.
Снимките са направени на 8 март 2021 г.
Обръщам внимание, че кутиите си стоят в "легнало" положение на земята както бяха и на 24 февруари, стълбовете все така липсват, има риск при силен дъжд да се намокрят достатъчно за да се създаде крачно напрежение (съществува опасност от токов удар).
Ако кутиите са изправени (както тази на снимката долу - кутията се крепи на една ръждясала тръба) рискът от образуване на опасно крачно напрежение е по-малък.
(Двете единични снимки са на същите кутии, в по-близък план.)
Технически разсъждения
Когато "легналата" кутия е суха няма проблеми.
Когато обаче завали дъжд кутията се мокри. Когато кутията е в легнало положение се мокри вътрешната ѝ повърхност повече, отколкото когато е в изправено положение (в изправено положение може да се намокри в резултат на кондензация, но тази вода е относително по-чиста, слоят е по-тънък (заради оттичането) и затова е с по-малка токопроводимост).
В резултат на дифузията във водата, с която е намокрена вътрешната повърхност на кутията, се разтварят различни вещества, което увеличава електрическата проводимост на водата.
Което е предпоставка за образуване на крачно напрежение в близост до кутията.
Най-евтиния начин, за който се сещам, по който може да се предотврати това, е да се монтира метална плоча под клемата по такъв начин, че да е заземена и токът да се отвежда от нея. Но не ми е известно да има производител на кутии, направени от нетокопроводящ материал, които да ползват този метод.
Другия начин е кутията да е метална и да е заземена. Но тогава има риск нещата да станат още по-зле, ако заземлението на кутията се прекъсне.
Не съм провеждал експерименти за да измеря ефекта от намокрянето в различни ситуации.
В идеалния вариант клемата и предпазителя трябва да са скрити в самия стълб (направен от токопроводящ материал и заземен). Но много от стълбовете са тънки и няма място за клема и предпазител, затова се монтират в отделна кутия.
Стърчащи алуминиеви проводници в ж.к. Изгрев
Не съм го снимал аз, от тук взех снимката.
Кутиите, които бяха „легнали“ не земята ги изправиха
Още снимки на кутии във Варна може да видите в тази галерия.
Подадох сигнал с електронен номер 975320 за тази кутия:
Допълнение (сигнал номер 909872):
Допълнение към сигнал с номер 975320.
Вече си нося освен фазомер и изолирбанд. Изолирал съм проводниците. Но все пак е желателно да ги махнете, защото след няколко месеца или години може в резултат на стареенето изолирбандът да се отлепи.
Остава загадка защо изобщо са се появили тези стърчащи проводници там. Първоначално при монтажа на кутията не се забелязва да ги има, на старите снимки от Google Street View не се виждат. Може би някой е взимал ток от там за нещо и после просто е отрязал кабела за да не се занимава да разглобява кутията.
Подадох сигнал номер 314240 за няколко кутии без капак:
Продължава практиката да не се обръща внимание на кутиите без капаци.
Обърнете внимание как при алуминиевите кутии е изпълнено заземяването - без допълнителен проводник. Един от болтовете (този за нулата) е свързан електрически с корпуса на кутията, корпусът е свързан електрически със стълба̀ (планка, заварена към стълба) посредством болтове, стълбът е свързан със шината на заземителен кол. Обаче при кутиите, които са направени от нетокопроводим материал, за заземяването на нулата е необходим допълнителен проводник, който свързва нулата със шината на заземителния кол. Забелязах, че такъв проводник липсва при някои от тези кутии, направени от нетокопроводим материал.
Това означава, че или липсва контрол върху монтажа на кутиите, или контролиращите са решили, че не е проблем това, че само при някои кутии нулата е заземена. Не съм запознат с формалните регулации дали позволяват само част от кутиите да са заземени. По времето когато всички кутии бяха алуминиеви заземяването на нулата се реализираше при всяка кутия (защото нулата беше свързана с корпуса, а корпусът беше електрически свързан със заземения стълб).
Вече си нося изолирбанд освен фазомер. За да изолирам случайните стърчащи проводници.
(Последно редактирана: 06 април 2021.)
Ако се обадите в някоя телевизия, сигурно ще реагират по-бързо. Дано се оправи това, защото някой може да пострада, особено децата, както обичат да тичат навсякъде и да бърникат всичко което им се види по-интересно.
ОтговорИзтриване