Бюрокрацията с опаковките при онлайн търговия със стоки в ЕС има съмнителен екологичен ефект, но гарантирано оскъпява продуктите
Европейският съюз въвежда редица регулации, насочени към устойчивото управление на отпадъците от опаковки. На теория това звучи разумно – производителите и вносителите да поемат отговорност за отпадъците, които техните продукти генерират. На практика обаче тези правила често водят до разходи и административна тежест, без ясно изразена полза за потребителя или околната среда.
В крайна сметка стоки се придвижват във всички посоки и вносът на опаковки може да се изравни с износа. В този случай ефектът от регулацията е само че се дават едни пари за бюрокрация. Би имало смисъл само ако има големи дисбаланси в потока на опаковки. А такъв дисбаланс би могъл да се коригира административно между държавните органи, а не да занимават всеки продавач с бюрокрация (това би било много по-евтино, отколкото всеки продавач да плаща compliance costs).
Целта на регулацията е да гарантира, че отпадъчните системи в страната, където се продава продуктът, получават финансиране от "виновника".
Обаче това води до високи разходи и административна тежест, без видим положителен ефект за обикновения потребител, който така или иначе си изхвърля разделно. В крайна сметка потребителят плаща за това, защото разходът е включен в цената.
Не забелязвам и оптимизация в опаковките. На теория е възможно стоките за онлайн продажби да бъдат в по-икономични опаковки (а не скъпите и лъскави опаковки, които са нужни за да може стоката на витрините в магазина да е продаваема). В един идеален свят има два типа опаковки - икономична и евтина и скъпа и лъскава. И потребителят си избира в онлайн магазина каква иска (и цената на икономичната е по-ниска). В реалността нямаме избор - плащаме за по-скъпата опакова дори и когато тя е 50% или повече от цената на целия продукт.
Ако ЕС измисли регулация за това може да стане още по-скъпо, защото търговецът ще прехвърли разходите на потребителя (за поддръжка на складови наличности на стоката в различни опаковки или да ги преопакова).
На илюстрацията: опаковка на една малка батерия.
Какво е решението? Не знам.
Пазарът доказано се провали в оптимизацията на опаковките.
Редовно купувам хранителни добавки в огромни пластмасови опаковки (побиращи 2-5-10 пъти повече хапечета, в някои случаи слагат памук за уплътняване, но напоследък спряха с памука), опаковани в лъскава картонена опаковка, всичко това в кашонче и в кашончето слагат тежка брошура от лъскава хартия във формат малка книга, която не чета. Добавих в полето за коментар в онлайн магазина да не ми слагат тази брошура, писах им по електронната поща. Не можело, защото... опаковането ставало в склада, а там не виждат бележката, която оставям в системата. Не плащам повече за това, но цената за това се разпределя между всички клиенти (само някои си поръчват да им приготвят поръчката по този начин).
Това го правят всички производители, няма такъв, който да ползва опаковки, които са идеално оразмерени за обема на хапчетата.
Купувам си разни неща от AliExpress и много често идват в скъпи лъскави опаковки, които оскъпяват стоката с 10% или повече. Понякога идват и икономично опаковани, но това е изключение. За продажби в магазини от тухли (физически магазини, brick and mortar store) тези лъскави опаковки имат смисъл от маркетингова гледна точка. Но за онлайн магазини можеше да дават опция за същата стока увита само в опаковка с балончета.
Коментари
Публикуване на коментар