Защо искаме да притежаваме разни неща?
Купуването на разни неща ни кара да се чувстваме по определен начин.
И това е точно начина, по който "те" искат вие да мислите, когато взимате решение за покупка. Проблемът е, че това не е изгодно за вас. Покупката на "чувства" не е най-рационалното нещо, което може да направите.
Вместо това е по-изгодно да оценявате реалните ползи, които нещата ще ви донесат. Дали ползите от нещата струват колкото парите, които давате за нещата? Дали няма друг по-добър начин да изхарчите същото количество пари (може ли да придобиете нещо, което ще ви носи повече ползи)?
Много често хората купуват неща не поради реалната им полезност, а с цел да се впечатлят другите (показно потребление - потребление на стоки и услуги с цел показване на висок социален статус и/или богатство и/или принадлежност към определена група*).
* В класическата дефиниция за показно потребление принадлежността към определена група мисля, че липсва (макар че се подразбира - демонстрира се принадлежност към групата на хората с висок социален статус). Идеята ми е, че понякога се купуват неща за да се сигнализира принадлежност към специфична група, не просто висок социален статус или богатство (например купуването на тениска с надпис "I always give negative feedback" (и операционен усилвател с отрицателна обратна връзка) сигнализира, че се занимавате с електроника).
Марковите продукти може да имат действително по-голяма реална полезност. Но дали си струва да се плати два пъти повече за 20% повече реална полезност?
Ограничеността на ресурсите е в основата на разбирането ни за икономиката. Даже присъства в дефиниция ѝ. Когато избереш да купиш с парите си нещо всъщност избираш да *не* купиш (със същите тези пари) нещо друго.
Когато работещите бедни (наричани с евфемизма ниска средна класа понякога) си купуват неща с цел показно потребление те намаляват драматично шанса си да се измъкнат от неприятната си ситуация на работещи бедни и да постигнат финансова независимост.
Това "те" от началото на статията беше шега с конспиролозите.
Но това не значи, че конспиролозите не са донякъде прави - има много специалисти, чиято работа е именно да внушават определени неща на хората от целевата група.
И методите им действително имат ефект.
Но това не е конспирация, а business as usual.
Да вземем например рекламите на автомобили - акцентира се не на полезността на самия автомобил (реалната му полезност като средство за придвижване), а на съвсем други неща.
Много отдавна меметичните инженери (още преди да знаят, че са такива) са пуснали съответните меми, свърващи автомобилите с висок социален статус, мъжественост, привлекателност за жените и т.н. Посланието на меметичните инженери е: ако купиш автомобил - ставаш магнит за мацки.
На теб за какво са ти пералня и микровълнова? Можеш и без тях.
От тях има полза, която е по-голяма от цената, която плащаш за тях.
Идеята е да харчиш парите си за нещата, от които ще имаш повече полза, а не по-малко.
Например по-изгодно е да си купиш няколко дена свободно време вместо по-скъп телефон. Или да инвестираш разликата в нещо, което ще ти даде възможност да си купиш още повече свободно време или каквото искаш.
Може би си струва да си купите време вместо вещи.
Проблемът с марковите стоки (купувани с цел показно потребление) и разни ненужни джаджи не е, че те са безполезни напълно, а че струват твърде много за ползата, която носят - по-изгодно е да направиш с парите си нещо друго.
В някои случаи показното потребление може да има икономически смисъл (разгледах проблема в тази статия). Накратко: показно потребление може да бъде стратегия за манипулиране и влияние.
Как ChatGPT "разбира" "какво е искал да каже авторът" след като "прочете" тази и съседната статия (с минимална редакция, защото не искам следващата версия да захапе граматичните грешки на предишната):
Авторът изразява гледна точка по отношение на потребителските навици и мотивацията зад покупките на различни стоки. Централната теза е, че хората често купуват неща не толкова заради тяхната реална полезност, колкото заради социалните и чувствени аспекти, които те предоставят. Авторът призовава читателите да се осъзнаят и да преоценят своите консумативни решения, фокусирайки се върху реалните ползи, които могат да извлекат от покупките си.
Според автора, обществените очаквания и социалното признание играят важна роля в решенията ни за покупка, което може да доведе до неразсъдливо консумиране. Вместо да следваме стандартните шаблони, предложени от обществото или рекламата, авторът насърчава критично мислене и оценка на истинската стойност и полза от конкретните покупки.
Отделно, авторът разглежда понятието за показно потребление и как то може да бъде възприето като стратегия за манипулиране и влияние. Той обръща внимание на това, че покупките с цел демонстриране на висок социален статус или принадлежност към определена група не винаги са икономически обосновани и може да противоречат на реалните нужди и цели на индивида.
Обобщено, авторът призовава за по-разсъдлив и осъзнат подход към консумацията, като се подчертава важността на индивидуалните ценности и реалните ползи от покупките, вместо да се поддава на социални и масови влияния.
Коментари
Публикуване на коментар