Трябва ви уеб хостинг? Разгледайте предложенията на ICDSoft.

Web hosting from ICDSoft.

Това не е платена реклама. Безплатна е. Макак така безплатна? Защо?

Харесвам собственика на тази фирма, той ползва част от печалбата ѝ за редица благотворителни инициативи.

Защо искаме да притежаваме разни неща?

Купуването на разни неща ни кара да се чувстваме по определен начин.

И това е точно начина, по който "те" искат вие да мислите, когато взимате решение за покупка. Проблемът е, че това не е изгодно за вас. Покупката на "чувства" не е най-рационалното нещо, което може да направите.

Вместо това е по-изгодно да оценявате реалните ползи, които нещата ще ви донесат. Дали ползите от нещата струват колкото парите, които давате за нещата? Дали няма друг по-добър начин да изхарчите същото количество пари (може ли да придобиете нещо, което ще ви носи повече ползи)?

Много често хората купуват неща не поради реалната им полезност, а с цел да се впечатлят другите (показно потребление - потребление на стоки и услуги с цел показване на висок социален статус и/или богатство и/или принадлежност към определена група*).

* В класическата дефиниция за показно потребление принадлежността към определена група мисля, че липсва (макар че се подразбира - демонстрира се принадлежност към групата на хората с висок социален статус). Идеята ми е, че понякога се купуват неща за да се сигнализира принадлежност към специфична група, не просто висок социален статус или богатство (например купуването на тениска с надпис "I always give negative feedback" (и операционен усилвател с отрицателна обратна връзка) сигнализира, че се занимавате с електроника).

Марковите продукти може да имат действително по-голяма реална полезност. Но дали си струва да се плати два пъти повече за 20% повече реална полезност?

Ограничеността на ресурсите е в основата на разбирането ни за икономиката. Даже присъства в дефиниция ѝ. Когато избереш да купиш с парите си нещо всъщност избираш да *не* купиш (със същите тези пари) нещо друго.

Когато работещите бедни (наричани с евфемизма ниска средна класа понякога) си купуват неща с цел показно потребление те намаляват драматично шанса си да се измъкнат от неприятната си ситуация на работещи бедни и да постигнат финансова независимост.

Това "те" от началото на статията беше шега с конспиролозите.

Но това не значи, че конспиролозите не са донякъде прави - има много специалисти, чиято работа е именно да внушават определени неща на хората от целевата група.

И методите им действително имат ефект.

Но това не е конспирация, а business as usual.

Да вземем например рекламите на автомобили - акцентира се не на полезността на самия автомобил (реалната му полезност като средство за придвижване), а на съвсем други неща.

Много отдавна меметичните инженери (още преди да знаят, че са такива) са пуснали съответните меми, свърващи автомобилите с висок социален статус, мъжественост, привлекателност за жените и т.н. Посланието на меметичните инженери е: ако купиш автомобил - ставаш магнит за мацки.

На теб за какво са ти пералня и микровълнова? Можеш и без тях.

От тях има полза, която е по-голяма от цената, която плащаш за тях.

Идеята е да харчиш парите си за нещата, от които ще имаш повече полза, а не по-малко.

Например по-изгодно е да си купиш няколко дена свободно време вместо по-скъп телефон. Или да инвестираш разликата в нещо, което ще ти даде възможност да си купиш още повече свободно време или каквото искаш.

Може би си струва да си купите време вместо вещи.

Проблемът с марковите стоки (купувани с цел показно потребление) и разни ненужни джаджи не е, че те са безполезни напълно, а че струват твърде много за ползата, която носят - по-изгодно е да направиш с парите си нещо друго.

В някои случаи показното потребление може да има икономически смисъл (разгледах проблема в тази статия). Накратко: показно потребление може да бъде стратегия за манипулиране и влияние.

Как ChatGPT "разбира" "какво е искал да каже авторът" след като "прочете" тази и съседната статия (с минимална редакция, защото не искам следващата версия да захапе граматичните грешки на предишната):

Авторът изразява гледна точка по отношение на потребителските навици и мотивацията зад покупките на различни стоки. Централната теза е, че хората често купуват неща не толкова заради тяхната реална полезност, колкото заради социалните и чувствени аспекти, които те предоставят. Авторът призовава читателите да се осъзнаят и да преоценят своите консумативни решения, фокусирайки се върху реалните ползи, които могат да извлекат от покупките си.

Според автора, обществените очаквания и социалното признание играят важна роля в решенията ни за покупка, което може да доведе до неразсъдливо консумиране. Вместо да следваме стандартните шаблони, предложени от обществото или рекламата, авторът насърчава критично мислене и оценка на истинската стойност и полза от конкретните покупки.

Отделно, авторът разглежда понятието за показно потребление и как то може да бъде възприето като стратегия за манипулиране и влияние. Той обръща внимание на това, че покупките с цел демонстриране на висок социален статус или принадлежност към определена група не винаги са икономически обосновани и може да противоречат на реалните нужди и цели на индивида.

Обобщено, авторът призовава за по-разсъдлив и осъзнат подход към консумацията, като се подчертава важността на индивидуалните ценности и реалните ползи от покупките, вместо да се поддава на социални и масови влияния.

Коментари

Финансовите услуги и червената лента

Да спрем банковия и картовия лобизъм

Знаеш ли какви промени в законите ти готвят? Готов ли си да се подчиняваш на господарите си?

Ново! От 2023 година! Нашите законотворци (които изобщо не взимат пари за писане на закони) пак пишат промени в закон по много подозрителен начин. Промените са "скрити" в края на проект за закон, в заглавието на който се твърди, че ще се изменя ДОПК. Обаче се оказва, че това не е съвсем така - променят се и други закони...

Опитват да вкарат промени, които само до преди месеци не успяха! Дали този път ще успеят да гласуват в интерес на тесен кръг лица?

Демокрацията работи само ако гражданите се интересуват какви закони смятат да се гласуват в Народното събрание. Също така, за да работи демокрацията, се налага и народните представители да са наясно с това, което гласуват.

Да спрем банковия лобизъм!

Популярни статии

За вредата от озонаторите и йонизаторите на въздух

По-лоша частна пощенска услуга от Български пощи? Запознайте се с услугата „пощенско писмо“ на Еконт

Снимане на публични и обществени места - правни аспекти

Ремонт на печка духалка (ремонтирана преди това неправилно от неизвестен майстор)

Работи ли стратегията за избягване на данъка върху дивидентите, изплатени от публично търгувани компании, чрез продажба и последваща покупка на акциите?

Илюзията за умения (illusion of skill) - професионалните мениджъри на фондове се затрудняват да бият по доходност индексните фондове, освен по случайност

Търся си приятелка

ChatGPT е подходящ за генератор на глупави етатистки аргументи - т.е. подсказва ни какво да напишем на законодателите за да ги убедим, че не са прави

Блогове

Още, още блогове

Още блогове

Всички публикации в блога (цъкни тук за да се отвори архива)

Показване на още